PRICACY

dinsdag 23 mei 2017

OLD BOOKS AND RABBITS















Sinds jaar en dag ben ik gefascineerd door de konijntjes
en andere schepsels van Beatrix Potter.
Zo brei ik regelmatig de Rabbits
van Little Cotton Rabbits.

Mijn kinderen aten al van een Peter Rabbit servies,
dat nu door mijn kleintjes wordt gebruikt.
Als hun bordje leeg is, gaan we op zoek naar 
de tekeningen.

Deze tekeningen zijn de eerste helft 1900
 getekend en geschilderd door 
Beatrix Potter ( 1866-1943).
Haar werk is nog steeds ongekend populair.

Momenteel ben ik een biografie over 
 Beatrix Potter aan het lezen.
Er zijn er meerdere boeken
 over haar leven verschenen,
maar die van Margaret Lane ( klik ),
The tale of Beatrix Potter, is de oudste
en naar mijn bescheiden mening de beste.
Dit boekje is vlak na haar overlijden geschreven
en een aantal jaren later bijgewerkt,
na het vinden van haar dagboek
dat in geheimschrijft was geschreven
en waarbij het 5 jaar duurde voor
het gedecodeerd kon worden.

Het verhaal geeft een prachtig inkijkje
in de eenzaamheid van haar jeugd,
de bekrompenheid van de Victoriaanse tijd,
maar ook haar veerkracht waarmee zij zich
hieruit heeft ontworsteld.
Ze wordt regelmatig genoemd 
in de huidige literatuur zoals in boeken
the Shepherd's Life ", van James Rebanks
en  het laatste boek van Lucinda Riley
the Shadow Sister, wat zich afspeelt in Engeland.

Beatrix Potter was een absoluut natuurtalent
op het gebied van tekenen en 
aquarelleren, niet alleen dieren, 
maar mn ook paddestoelen.

Eens hoop ik haar huis, Hill Top Farm,
 te kunnen bezoeken.
Lees het blog van Susan Branch ( klik )over het leven 
van Beatrix Potter en haar huis.
Er is een mooi artikel met
prachtige foto's over de tuin bij dit huis
te vinden op het blog van Madelief ( klik ).

Ik spaar de kleine kartonnen boekjes 
die in de jaren 70 in het Nederlands vertaald zijn.
Je kan op de tweedehands markt 
nog aan hele leuke betaalbare komen.
De kleine tekeningetjes daarin
zijn  stuk voor stuk briljant.

Kortom, ik ga rustig verder met mijn konijnen verslaving
ik bevind me in goed gezelschap.

een fijn week..







17 opmerkingen:

  1. ach wat leuk ik heb een heel aantal figuren van vilt gemaakt en ze zijn zo leuk om neer te zetten met een paar leesboekjes erbij zijn het leuke verhaaltjes om voor ter lezen aan de kleinkinderen. Leuk om dit blogje te lezen en nog meer te ontdekken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een heerlijke verslaving manon, er zijn véél ergere dingen in het leven, konijntjes zijn lief :-)
    superleuk om te zien en te lezen,
    geniet van deze mooie dag
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk. Ik ben ook dol op Beatrix Potter en mijn kinderen hadden ook bordjes en bekers ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oohh zo leuk! En met die lieve mooie knuffels erbij! Onze kinderen aten ook van dat servies..ik heb er heel wat van. Bekers, kommetjes, bordjes...Het staat nu allemaal in de kast en oohhh...het mag er over een paar maanden zomaar weer uit! ;) Heerlijk blogje Manon! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook bij mij aten de kinderen van dat servies en lazen we de boekjes.
    Wat een leuk blogje.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk! Ik ben dol op Peter Rabbit / Pieter Konijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal met je eens! Ik hoop ook ooit een bezoek aan haar huis te brengen. Wat een prachtige werkkamer had ze...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook een idee: je dagboek in geheimschrift schrijven!
    Ze kon inderdaad fantastisch tekenen!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond het te lieflijk, maar kan nu de prachtige tekeningen, details en fantasie waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg mooi blogje.
    Ja,ik vind de tekeningen van Beatrix Potter
    ook echt geweldig.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind haar tekeningen ook schitterend, ben er zelfs een verzameling van aan het maken op Pinterest. Boekjes heb ik nog niet.. Op elke tekening zit zoveel verscholen en soms lijkt er wel een betekenis achter te zitten ook.
    De gebreide konijntjes vind ik ook altijd mooi ( die van jou zijn geweldig!). Dat heeft echt iets. Alleen kan ik niet zo goed breien, en een mooi gehaakt exemplaar in deze stijl heb ik nog niet gezien. Bedankt voor de boekentip van haar biografie... Dat houd ik in mijn achterhoofd.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind haar tekeningen ook zo mooi! Ik zou ook zo graag haar huis eens zien in Engeland. Het sfeertje is gewoon heerlijk! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige tekeningen zijn het evenals het servies. Veel succes met het vinden van nog meer boekjes.
    Je konijntjes van Little Cotton Rabbits zijn ook erg mooi!!! (ik denk dat ik ook nog maar eens een patroon koop, ze zijn zo schattig!)
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, een bezoek aan Hill Top Farm staat ook op mijn verlanglijstje. Gelukkig dat we nu via andere blogs alvast mee kunnen genieten van die plek en de omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sfeervolle blogpost! Ik duim dat je snel ooit van Hill Top Farm mag genieten.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haar tekeningen zijn werkelijk pareltjes om te zien. Gewoon lekker alle delen bij elkaar sparen. En ik hoop dat eens je droom wordt vervuld...
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van geld wat ik van mijn oma kreeg kocht ik ooit een dik boek omdat ik zo dol ben op haar muizenfamilie.

    BeantwoordenVerwijderen