PRICACY

dinsdag 18 juli 2017

2 LITTLE SWALLOWS








Een vriendin van mij ontdekte boven in de nok
van de paardenstal een vogelnestje.
Eigenlijk omdat er op de grond zoveel poep lag.
Op een onmogelijke plek, op de rand van 
de bovenste balk lag een prachtig gebouwd kunstwerk.

De boerenzwaluwen bouwen van wel 2000 piepkleine klontjes
modder een komvormig nest, laagje op laagje
Voor de stevigheid worden grasjes, strootjes
 en vaak ook paardenhaar gebruikt.
Het vrouwtje bekleedt het nest met veertjes.

Ze krijgen vaak meerdere nestjes,
dit nest is ongetwijfeld al de 2e of derde leg.

Meestal legt het vrouwtje 5 eieren,
broedt 2 weken, na 3 weken kunnen
de kuikens al vliegen.
Het ouderpaar zorgt samen voor hun kroost en
vangen samen wel 10.000 vliegen en insekten
om de jongen groot te brengen.
Vaak helpen ook de eerder
geboren jongen mee om insekten te vangen 
voor de volgende legsels.
Vanaf begin september vliegen de 
boerenzwaluwen terug naar West-Afrika. 
Meestal komen ze het jaar daarop weer terug
naar hetzelfde nest, na 9000 km 
vliegen scheelt dat een hoop werk en energie.

Er zijn nog twee kuikens over in dit nest,
 die mij nieuwsgierig aankijken,
alert door het geklik van mijn camera.
Zo nu en dan probeert
een van de ouders ze te voeden en 
 de kleintjes schreeuwen hen na.
Maar ik sta in de weg, 
in een onmogelijk hoekje van de paardenstal.
Dichterbij durf ik niet te komen,
bang om het nest te verstoren.
Moeder zit boven op het dak buiten met een insekt
in haar bek te wachten tot de kust veilig is.

Het is een vertederend schouwspel.
Ik laat ze verder alleen, ze hebben honger.

ik wens jullie weer een mooie week.....






15 opmerkingen:

  1. Mooi! Ik maak het ook van dichtbij mee. Ze zitten bij mij op onze veranda en zijn nu met de tweede leg bezig. Fantastisch vogeltje!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en je weet het als ze weg zijn komt de herfst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, die laatste foto!
    Super!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat schattig......fijne week lief Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja,wat mooi hè.
    Ik kan hier ook zo van genieten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja de natuur is mooi :)
    Jij ook een fijne week, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh die kleine bekjes, prachtig om naar te kijken he.
    Fijne week!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat leuk! Geweldig!! Fijn dat de zwaluwen daar een nestje hebben kunnen maken.. Goeie foto's ook, alsof ik er zelf bij stond :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is de natuur toch wonderlijk he? En wat fijn dat wij er zo van mee mogen genieten. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooh wat lief! En bijzonder om dit van zo dichtbij te zien en vast te kunnen leggen! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super gaaf!! Heerlijk om mee te kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. What an adorable pair. Like a gift from the sky.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love these little birds. They are sooooooo cute!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het zijn geweldige vogels. ik geniet iedere dag van hun "luchtacrobatiek"
    Ook de gierzwaluwen zijn hier volop in de lucht.
    Maar binnen kort vertrekken ze weer. Maar ieder jaar maken ze mij blij met hun komst. Fijne Week, groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen