PRICACY

dinsdag 31 mei 2016

Ginger addict






Geen idee hoe het met jullie zit, maar ik ben dol op gember,

in alle denkbare vormen.

Zoals gemberthee, gemberkoeken, gembercake, limonade siroop met gember , 
je wil niet weten waar allemaal gember in kan zitten.
In de winter maak ik graag gemberthee van verse gember, helpt waanzinnig goed bij een verkoudheid. 

Gember is so wie so gezond.
De meest belangrijke bouwstoffen van gember zijn gingerolshogaol en zingiberene. Deze stoffen hebben antioxidante eigenschappen die je lichaam helpen te beschermen tegen hart- en vaat ziekte en kanker. Verder zitten er in gember ook allerlei vitamines, mineralen, water, eiwitten, koolhydraten en vezels. 
De vitaminen die je in gember zult vinden zijn B1, B2, B6, en vitamine C. 
De mineralen die in gember zitten zijn natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.
Gisteren was ik een avondje alleen en moest wat makkelijks en toch gezond voor 
mezelf te eten verzinnen. 
En iets wat mij zou verwarmen, want het was hier 13 graden.
Ik had nog een verse bos worteltjes liggen en een vers stuk gember. 
De keuze was snel gemaakt. 
Een wortel-gember soepje is niet te versmaden. Dus vooruit.
Het recept komt van Koken met Karin en is voortreffelijk.




Wortelsoep met gember ( vegetarisch)
Nodig:
    winterpeen (of een flinke bos worteltjes)
    2 uien, gesnipperd
    stronkje gember, geschild 
    wat tijm, liefst vers
    2 groentebouillontablet
    sap van 1 sinaasappel
    peper & zout
    beetje boter om in te bakken

    Bereiden:

    1. Fruit de ui en gember zachtjes in een beetje boter. 
    2. Snij de wortel in dunne plakjes en voeg toe. 
    3. Voeg zoveel water toe tot de wortels helemaal onder staan.
    4. Voeg tijm, bouillontabletten, sinaasappelsap en peper en zout toe.
    5. Breng het water aan de kook en laat de soep in 20 minuten heel zachtjes gaar worden 
    6. Pureer de soep.
    Serveren:
    1. Warm de soep eventueel weer op en verdeel hem over borden. 
    2. Voeg een scheutje room toe in het midden, en trek daar mooi uitwaaierende strepen van. 
    3. Garneer met wat ringetjes bosui of stoneleeks, of een handje verse koriander of peterselie.

    Dit is een prachtig oranje soep- alleen voor de kleur zou je hem al maken- , zacht van smaak, maar toch pittig door de toegevoegde gember. Maak meteen een pan vol, dat is namelijk net zo snel gepiept, en vries in wat je overhoudt. Met grote winterpenen ben je het snelst klaar, maar met jonge bospeentjes is 'ie wat zoeter. Ook ideaal voor gasten, want helemaal van tevoren klaar te maken.

    Ik heb alle ingredienten door de helft gedeeld met wat zure room en veel verse peterselie, precies genoeg voor 2 kommetjes voor mezelf, met een stukje stokbrood....smullen!!













    10 opmerkingen:

    1. Mmm ziet er heerlijk uit! En wat een mooie kleur! Het is nog vroeg in de ochtend, maar krijg er nu al trek in ;-)

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Ik begon hier te lezen over de gember en ik dacht ... ik ga haar meteen zeggen dat dat ook heerlijk is in soep en dan kwam jouw recept! :-) Heerlijke soep hé! Fijn dat je hier alle kwaliteiten van gember nog eens op een rijtje zet... veel mensen die dat niet weten! En ja dat sinaasappelsap moet er hier echt bij! Mmmmm... ik denk dat ik ze zo direct ook nog maar een keertje maak!

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Ja, hou ook erg veel van gember! in gerechten , koekjes en in thee...

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Wow, gember is een soort van wondermiddeltje! Ik moet eerlijk toegeven dat ik het nog niet echt geproefd heb, dus dan zal ik dat maar eens snel gaan doen :-)
      Klinkt goed!
      Groetjes,
      Sigrid

      BeantwoordenVerwijderen
    5. Oh, dit lijkt me erg lekker! En ik weet zeker wie ik hier een enorm plezier mee doe, namelijk mijn stuurman, een echte gemberman ;o) Bedankt voor het recept! Zelf ben ik 'verslaafd' aan gember-sinaasappel-vanille thee... hmmmm

      BeantwoordenVerwijderen
    6. Klinkt goed! Ik vind gember ook lekker, maar niet zo uit een potje, als je snapt wat ik bedoel; die gember die ze bijv. op een blokje kaas prikken. Brrrrr... :-))
      Lieve groetjes,
      Sandra

      BeantwoordenVerwijderen
    7. Ik hou niet echt van gember. Je soep lijkt mij heerlijk en ik zou er i.p.v. de gember een (zelf) gedroogd pepertje (of een verse) in doen.

      BeantwoordenVerwijderen
    8. Heerlijk en gezond!! Ik gebruik het ook graag en dit recept ga ik zeker maken...dit weekend denk ik. Lieve groet, Petra

      BeantwoordenVerwijderen
    9. Die soep ziet er heerlijk uit, ik geloof je direct als je zegt dat hij echt heel lekker is. Lekker dik en daar hou ik wel van. Gemberkoekjes... mmmm heerlijk.
      Fijne avond,
      liefs,
      Mirjam

      BeantwoordenVerwijderen