dinsdag 17 mei 2016

WIP CORNER TO CORNER BLANKET









Bij een vriendin lag het tijdschrift van Simply Haken ( het april / mei 2016 nummer) 
met daarin het patroon van een baby deken in de corner to corner steek. 
Nu ben ik persoonlijk niet van het tijdschriften kopen 
omdat internet en blogs vol staan met mooie patronen, 
maar ik viel hier voor als een blok . 
Gelukkig kon ik het nog krijgen en ben gelijk aan de slag gegaan.

De corner to corner steek kom je niet vaak tegen, 
jammer want het is een heerlijke steek om te haken. 
Je werkt van de rechter benedenhoek naar de linker boven hoek. 
Vandaar de naam.

De steek wordt soms gebruikt om diagonale strepen in te verwerken.
Ten onrechte wordt gedacht dat je altijd in het vierkant moet werken 
bij een corner to corner steek, 
maar niets is minder waar, je kan er perfect een rechthoekig project van maken


De steek lijkt ingewikkeld, het opstarten is een dingetje,
maar eenmaal aan de slag 
dan is het er een voor bij de TV.


De beschrijving van de steek in het tijdschrift was niet mijn ding 
dus ben ik op zoek gegaan naar een duidelijkere versie. 
Er zijn heel wat meest engelstalige YouTube filmpjes te vinden,
maar ook die konden mij niet bekoren.  
Ik ben meer een type van de plaatjes, 
filmpjes vind ik onhandig want die moet je steeds stil zetten.

Tot ik op de foto-tutorial met tekst uitleg stuitte van het blog van Made by Mriek klik ) 
werkelijk helemaal top.

Ik heb eerst een klein proeflapje gemaakt van een restje katoen (Phildar Coton 3), 
zoals zij adviseerde,







daarna ging mijn deken als een speer.
Gebruik wel een veel grotere haaknaald dan wordt aanbevolen,
want anders krijg je een soort plank, leuk voor pannenlappen, 
maar niet voor een knuffelig babydekentje.
Ik haak Scheepjes Stone Washed met haaknaald 5.

De rand wordt met roze of blauw, dat wordt nog even afwachten...


ik wens jullie een creatieve week...






18 opmerkingen:

  1. Mooi wordt dit... ben even gaan piepen bij Mriek (linkje werkt niet ...dit even tussendoor...) en het lijkt me een hele boterham. Ik heb het wel gepind voor "wieweetooiteens" :-)
    Dankjewel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh mooi! Zoiets wil ik ook graag nog eens maken, lijkt me leuk om te doen en ik ben gek op dekens haken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit wordt een schattig babydekentje.
    Nog een fijne dag,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan begrijpen waarom je als een blok voor deze deken viel, hij ziet er prachtig uit.
    Je werd wel weer bevestigd in je voorkeur om geen tijdschriften te kopen, nu blijkt dat de beschrijving niet voldoende is.
    Ik denk dat de ontvanger heel blij zal zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een steek met een heel mooi effect. Bedankt voor het delen van de beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt een super lief dekentje, en wat een aparte steek ook! Nog nooit van gehoord, ik wil hem zeker ook wel eens een keer uitproberen. Dit dekentje lijkt me een heel leuk kraamcadeautje, nu alleen nog op zoek naar een babietje op komst, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een leuk patroon maar dat tijdschrift was hier niet meer te krijgen heb er heel wat voor afgelopen , leuk blog ik ga me ook bij jou aanmelden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi. Ik wil de corner to corner ook nog eens proberen, maar ik kom er nog niet aan toe haha. Heel leuk.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk. En dan straks zo'n lief konijntje erbij.
    Mooi ook met deze katoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, dezelfde ervaringen als jij met deze steek :-)))
    Leuk effect hè!
    Je kunt er ook mooie patronen mee haken, door de vierkantjes van verschillende kleuren te haken (als in een kruissteekpatroon). Alleen dat afhechten; dráma! :-)))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat wordt heel mooi soepel. Ik kijk al uit naar het eindresultaat

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi dekentje hoor! Kun je niet genoeg van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk! Wat maak je toch prachtige dingen en wat is Feline trouwens dol op haar roze konijnen sprei

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja hé, die deken vond ik ook prachtig! Ik koop meestal wel dat tijdschrift, omdat ik graag iets achter de hand heb voor als internet wegvalt. En ook omdat ik graag in de zetel zit te bladeren door boekjes. Er staan ook altijd mooie foto's in.
    In elk geval, nog bedankt voor de tip van de foto-tutorial.
    Soms is zo'n geschreven uitleg inderdaad niet zo simpel.
    Veel groetjes,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind de Scheepjes stone washed zo mooi (in al die kleuren)!
    Er komt een tijd dat ik in alle rust nieuwe steken ga proberen ;-)
    Dat wordt in ieder geval een prachtig babydekentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt een heel mooie steek! Die komt zeker op mijn lijstje en zooo schattig dat konijnenkoppie eraan ;) Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Manon,
    Wat een heerlijk dekentje ben je aan het haken, en ook nog eens van heerlijk garen. Ik heb er ook al mee gehaakt en het werkt echt geweldig vind ik. Ik vind je blog heel erg gezellig, zie allemaal leuke dingen. Ik ga je volgen hoor.
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zat even door je haakwerk te kijken.
    En toen zag ik blokjes haken.
    Ik kwam er gisteren niet uit.
    Maar met jou beschrijving tekening moet het gewoon lukken.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen