PRICACY

vrijdag 21 oktober 2016

AGA-SAGA











Tjonge, de herfst is begonnen
storm en regen,
ik houd er wel van,
heerlijk weer om je op de bank te verschansen
met een goed boek.

Een goed boek:
daar verstaat iedereen wat anders onder.
wat de een spannend vindt, vindt de ander eng of niet te lezen.

Mijn voorkeur gaat uit naar wat de Engelsen noemen
Aga-literatuur of Aga Saga.

Aga-literatuur, ik noemde het al eerder

en ik kreeg gelijk een vraagje,
"wat is dat"?

Een Aga cooker/ fornuis is immens populair
in Engeland,
maar ook in Nederland.
Ik zal binnen kort een aantal
Aga recepten delen
die je op een gewoon fornuis en oven kan maken.
De Aga geeft 24 uur per dag warmte af
en verwarmt tevens de keuken, vaak ook het hele huis.
Deze aangename warmte wordt vaak geassocieerd met huiselijkheid,


een schommelstoel en een goed boek.

In Engeland is in de loop der jaren 
het woord Aga-literatuur of Aga Saga ontstaan,
 doordat boek-recensenten, 
deze benaming bedacht hebben
voor een bepaald genre boeken.


De  journalist die de link met een Aga legde,  

schreef in een recensie over een 
boek van Rosamunde Pilcher :
"if you long for the warmth of een Aga, dream of afternoon tea with freshly baked scones dripping with hot butter and Devonshire cream, and imagine gathering the dogs for an afternoon run through the fields of heather, then Rosamunde Pilcher will surely elight you"


Wat is Aga Saga:
Definition: A literary sub-genre, referring to fictional family sagas set in British middle-class country or village life. 
Origin: The name comes from the AGA cooker, a type of oven in country houses in the UK. Novelist, Terence Blacker first used the word to describe Joanna Trollope’s novels. Popular Aga Saga Authors: Joanna Trollope, Maeve Binchy, Rosamunde Pilcher, Catherine Alliott, Mary Wesley and Marcia Willett.


Bovengenoemde schrijfsters kunnen mij zeer bekoren.
Een nieuwe schrijfster die voldoet aan
de definitie van Aga Saga,  is
Lucinda Riley.
Zij is begonnen aan een zevendelige serie 
de Seven Sisters
waarvan nu 2 delen zijn verschenen
en in november het derde deel uitkomt.
De serie is nu al zo populair dat er
een TV serie van gemaakt gaat worden.
Ik kan haar zeer aanbevelen.
Inmiddels zijn aantal van haar boeken
in het Nederlands vertaald.


Ik wens jullie een aangenaam literair weekend...



BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

22 opmerkingen:

  1. Wat superleuk. Ik heb toevallig net voor morgen een klein stukje klaar staan over deze boeken. Maar de term Aga Saga, kende ik niet. Lucinda Riley trouwens ook niet. Leuk, ik ga lekker op zoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n boeken lezer. Heb daar het geduld op één op andere manier niet voor. Hoewel het me heus fijn lijkt, jezelf verliezen in een bank. Wat heb jij een prachtig fornuis zeg! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verliezen in een bóek uiteraard.... :/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een boek op een bank waar je zo lekker helemaal in zit dan. Ook ik wilde dat ik het kon :)

      Verwijderen
  4. Wat een leuke term, ik kende het niet.
    Maar ik kan me er wel in vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De boeken zal ik niet snel lezen. Maar het fornuis is altijd een droom geweest. 5 cm kwam ik tekort in de keuken. Verbouwen werd te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh heerlijk die warmte,
    ik had geen aga, maar wel een houtkachel,
    als ik daar aan denk krijg ik een weeig gevoel in mijn buik, heimwee:-) maar god wat was dát een fijn kacheltje en de stampotten die daarop gekookt werden, .... daar kon niks tegenop :-)
    zalig
    een heel fijn weekend gewenst
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal en zo warm in alle opzichten. Ik heb een man die van fris/koud houdt en ik wens met het verstrijken der jaren steeds meer warmte.
    De Aga ken ik van vakanties inSchtland <3

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ken het niet maar leuk om zo te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja,ik mag ook graag in een goed boek duiken.
    Heb wel gehoord van zo'n Aga-fornuis.
    Maar deze boeken,dat nog niet.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooh heerlijk lijkt me dit ook en ik had er nog niet van gehoord maar ga je boeken zeker opzoeken. en ik kijk uit naar je recepten hoor. ik heb hier het zusje van de aga de falcon elan bij gebrek aan houtkanaal afvoer dus kom maar op met die heerlijkheden.
    Fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, ik denk dat ik ook wel van het AGA genre houd...
    En wat zou ik graag zo'n fornuis willen hebben!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is dat jouw fornuis op de eerste foto. Het lijkt me een genot!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het is niet mijn fornuis. Was wel een wens, maar in mijn keuken geen haalbare kaart...

      Verwijderen
  13. Ik kende de term niet maar kan me er wel iets bij voorstellen!
    Prachtig fornuis op de eerste foto!!!
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jaaaaa, daar ben ik het mee eens, ik heb bijna het volledige oeuvre van Maeve Binchy en ook een stuk of 3 Rosamunde Pilchers. Af en toe een gezellig, vlot lezend boek...zalig!
    Maar de benaming kende ik nog niet, dankjewel voor de uitleg!
    Fijn weekend, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kende de term niet, leuk! Kan me er wel wat bij voorstellen.
    Alleen lees ik op het moment geen boeken (meer). Vroeger vrat ik ze zowat op, maar tegenwoordig kan het me niet meer bekoren... ik kan me niet meer 'verliezen' in een boek of misschien de juiste titels niet meer gevonden.
    Ben benieuwd naar je recepten!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. bedankt voor de leestips! ik ben dol op boeken (en dus lezen ;) ) maar ik wil ze ook altijd meteen hebben! Ik lees ook wel vanaf de e-reader maar er gaat niks boven de charme van een écht boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. bedankt voor de leestips! ik ben dol op boeken (en dus lezen ;) ) maar ik wil ze ook altijd meteen hebben! Ik lees ook wel vanaf de e-reader maar er gaat niks boven de charme van een écht boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh heerlijk Manon, ik heb van Marcia Willett al zo'n beetje alles gelezen door de jaren heen. En van nog wat van die heerlijke Engelse schrijfsters en schrijvers. Lucinda Riley ken ik nog niet, maar zij staat vanaf nu beslist op mijn lijstje. Op dit moment ben ik een boek van Rosamunde Pilcher aan het herlezen (voor de derde keer geloof ik). Heerlijk...
    Fijne zondag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kan ik die van Joanne Trollope ook zeer aanbevelen, zeker haar laatste boeken zijn geweldig..

      Verwijderen
  19. Een schommelstoel een goed boek en
    een kopje thee langs de haard .
    wat wil een mens nog meer !!!
    veel leesplezier ...

    BeantwoordenVerwijderen