PRICACY

dinsdag 27 juni 2017

" THE HIDDEN VILLAGES " OF PENELOPE KEITH









Hebben jullie ook zo genoten van de serie "verborgen dorpen"
op NPO 3?
Een programma dat even in de plaats kwam voor DWDD.
Jammer dat het klaar is.

Want ik vond het een verademing, 
wat een prachtige opnames.
Echt zoals alleen de Engelsen dat kunnen.
Het is al een ouder programma,
in Engeland is het in 2015 al uitgezonden op TV.

Geheel gemist, niet alles gezien?
Ik niet, want het was wat vroeg op de avond.
Gelukkig zijn alle uitzendingen nog op YouTube te zien
welliswaar in het Engels, maar de beelden spreken voor zich.

Het programma wordt met humor
en flair gepresenteerd door Penelope Keith,
die we nog kennen uit Dowton Abbey,
hoe Engels wil je het hebben.

Zij gebruikt de 'Batsfords' als leidraad,
boeken van een uitgever 
van allerlei soorten gidsen, van kookboeken tot boeken 
over hoe je een boerderij moest houden en
- zoals in dit geval- 
over Engelse dorpen.

Ik ben net als zij, helemaal weg van 
deze prachtig geillusteerde boeken.
Het zijn antiquarische boeken, die niet of
nauwelijks meer te vinden zijn.

Op de kaft in het midden, maar dan heel klein,
staat de naam van de schilder
die de Batfords illustreerde, Sir Brian Cook.
Zijn bijzondere kleurgebruik werd verkregen door
het Jean Berte proces,
waarbij rubberplaten en inkt op waterbasis werden gebruikt.















In 1928 begon Sir Brian te werken voor de uitgever B.T. Batsford, 
een firma waar zijn oom
Harry Batsford voorzitter van was.

Zijn eerste stofjas was voor The Villages of England (1932), 
hij was toen 21 jaar oud.
Na het overlijden van zijn oom, 
werd Sir Brian voorzitter van Batsford van 1952 tot 1974.






Sir Brian maakte ook schitterde posters.



Sir Brian Caldwell Cook Batsford 
(18 December 1910 – 5 March 1991)




Ik ga nog een gemiste aflevering bekijken
en wegdromen.

ik wens jullie een fijne week...



( met dank aan het blog van madam Arcatie)

12 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een serie waar ik ook van zou kunnen genieten! Ken je Penelope Keith ook nog van The Good Life? En To the manor born?
    De illustraties zijn ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas heb ik niet alle afleveringen gezien, maar ik zag ook dat de afleveringen op you-tube staan. Van de afleveringen die ik heb gezien, heb ik wel notities gemaakt. Leuk dat je de nog informatie geeft over Sir Brian.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker weten :-))) inderdaad een prachtige serie waar ik ontzettend van genoten heb!! Ik kijk niet veel TV maar dit was werkelijk de moeite waard en wat leuk je uitleg over de reisgidsen, ik had stiekem al op Marktplaats gekeken, maar nu weet ik dat ik aanschaf van zo'n gids wel kan vergeten :)
    Weer een leuk bericht van je :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ken ze niet maar zal er eens naar zoeken op you tube

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig vond ik het, al heb ik niet alles gezien helaas.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig leuke post Manon, hier nog een groot fan van deze serie én van de boekomslagen en posters!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal nieuw voor mij...behalve de naam. Maar je maakt mij heel nieuwsgierig...ik ga eens youtuben ;) Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er een paar gezien, heerlijk! Engelser word het niet! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ohhh nee joh, mijn tv staat héél weinig aan, ik ga meteen kijken want dát vind ik dan wel weer heel erg leuk om te zien,
    dank je wel voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik heb van deze prachtige serie genoten!
    Ik zal de serie vast nog een keer op YouTube gaan kijken.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterende prenten! En die Engelse programma's zijn vaak heel goed. Ik kende de serie nog niet, ga het eens opzoeken!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hopelijk zenden ze het op de Nederlandse of Vlaaamse televisie nog eens opnieuw uit, ik had ze opgenomen op mijn digicorder om herhaaldelijk nog eens te kijken maar wegens breuk van de digicorder ben ik alles kwijt, heel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen