PRICACY

dinsdag 10 juli 2018

SOFT SUMMER














Het is een ongekende zomer,
elke dag weer zon, warm, een strak blauwe lucht.
Niet te warm, want dat kennen we niet aan de kust
altijd een windje en 's nachts koel.
Een soort Pluk en de Petteflet zomer,
een zomer uit mijn jeugd,
toen ik heb gevoel had dat het altijd 
dit mooie zomerweer was.

De dagen gaan sloom voorbij,
veel komt er niet uit mijn handen.
Een soort vakantiegevoel.
Ik loop met de hond 's ochtends vroeg 
langs het strand, een verlaten strand.
in zwemmen heb ik niet veel zin, met al
die duizende kwallen.
Er liggen bergen schelpen, meer als anders.

Op de terugweg valt me op hoeveel
Jacobskruiskruid er bloeit in de duinen,
het wordt elke jaar meer, 
bijna een plaag. Mooi om te zien, 
maar het is zo giftig voor mens en dier.
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling.

Eenmaal thuis is er koffie op het terras
met het nieuwe tijdschrift van
anders dan de andere, artistiek
en met prachtige verhalen en 
geen reclame, wat een verademing.
Ik lees veel, haak wat.

Ik doe beperkt huishouden, scharrel in de tuin
besproei 's avonds de planten en het gras.
Gelukkig hebben we een oude bron
met onbeperkt water.
In het duingebied geldt code rood.
een duinbrand ligt hier altijd op de loer,
dus is het zaak het terrein vochtig te houden.

In de late avond loop ik nog eenmaal met de
hond over het veld en de zon beschijnt een
bijna uitgebloeide paardebloem.
Met een glimlach op mijn gezicht loop ik
naar huis, het was weer een mooie dag...





12 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat prachtig geschreven. Ja deze zomer is heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Manon met al die droogte hier in de bossen ook erg gevaarlijk nu hier een rookverbod in het bos. Maar toch heeft zdeze zomer wel wat en s nachts is hety lekker koel dus wel heerlijk om te slapen.
    Mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk hé Manon wat een zalige zomer,
    wat tevredenheid al niet doet met een mens,
    wat een geluk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig blogje Manon...ja...die herinnering heb ik ook aan de zomers in mijn jeugd. Of het écht zo was??? ;) Maar nu wel...heerlijk! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat beschrijf je het mooi en je foto's zijn zoals altijd weer prachtig! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verrukkelijk mooie foto's... Oh, wat een sfeer heb je weten vast te leggen!
    Ik voel bijna hoe relaxt je was...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig die foto's. Wat heerlijk om zo ontspannen te kunnen genieten van dat alles.
    Maar ook minder mooie ontwikkelingen lees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is inderdaad een geweldige zomer. Ik heb genoten van je prachtige foto's.
    groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooooooooie foto's, de warmte straalt er vanaf! Je hebt een goed oog voor details en compositie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is dit mooi zeg, zo door jouw camera gezien. We genieten echt met z'n allen van een wel heel mooie zomer.
    En in het bijzonder van jouw plaatjes...
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen