PRICACY

dinsdag 6 november 2018

THE BENEFIT OF DRAWING








In het schap van de tijdschriften 
ligt het nieuwe tijdschrift ' Menta '
De eerste Nederlandse uitgave van 
een Spaans tijdschrift over klein geluk 
en genieten van het geleven, een 
soort Flow , maar dan toch echt wel anders.

In het tijdschrift staat een artikel naar mijn hart
"teken je rustig".
Voor diegenen die mij al langer volgen
weten dat ik regelmatig zit te kleuren.
In dit artikel wordt nog eens bevestigd
wat voor een positieve invloed kleuren 
en schilderen op je hersenen heeft.
Uit onderzoek blijkt dat de coordinatie 
tussen ogen en handen wordt
gestimuleerd, wat een positieve invloed 
heeft op die hersengebieden die er voor zorgen
dat je gekalmeerd wordt, wat je ervaart als een
bevrijding van zorgen en angst.

Voor kinderen is het een normale uitingsvorm
maar ze stoppen meestal als ze ouder worden
uit angst voor kritiek. Zodra ze gaan puberen
vellen ze daardoor al snel een negatief oordeel
over hun talent en zeggen ze dat ze niet kunnen
tekenen of er niet goed in zijn.
En dat komt eigenlijk niet meer goed.
Jammer is dat, want afgezien van de 
geweldige positieve invloeden van tekenen en 
schilderen op onze geestelijke gezondheid,
wordt het misschien ook hoogtijd dat we ons
vooroordeel dat we in onze puberteit hebben
bedacht, maar eens los te laten.

Dus creeer een veilige plek met evt een muziekje
kies de materialen die je zelf mooi vindt,
fantaseer en voel je vrij.
Maak er vooral je eigen feestje van, het 
gaat niet om het resultaat maar om het 
lekker mindful bezig zijn.

Ik hoop dat ik sommigen heb kunnen overtuigen,
ik ga heerlijk door met kleuren, ditmaal naar de 
kleuren van deze prachtige herfst.

fijn week....





3 opmerkingen:

  1. Mij heb je al overtuigd, ik heb onlangs nieuwe kleurpotloden gekocht. 1 doosje voor de kleinkinderen en 1 voor mij.
    De kleinkindjes maken iedere week een tekening (of meer dan 1), als ze bij ons zijn.
    Nu ik nog want het geeft inderdaad rust.
    Fijne week,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kleur ook regelmatig. Met mijn lievelingspotloden. Die zijn vrij zacht en tekenen erg fijn. Wat een prachtige foto's. Dat was genieten voor mij hier.

    BeantwoordenVerwijderen