PRICACY

dinsdag 30 oktober 2018

GRATITUDE

















Na een drukke, gezellige herfstvakantie week
heb ik weer de rust om een blogje te schrijven.
Als ik op de afgelopen week terug kijk,
komt het woord dankbaarheid naar boven.
Ik besef me dat deze dankbaarheid me 
gelukkig maakt. Er zijn er zoveel dierbare 
momenten die mij oprecht gelukkig maken.

Onderzoek wijst uit dat mensen 
die dankbaar kunnen zijn
minder last hebben van burnt-out, 
niet verbitterd raken en 
positiever in het leven staan.
Maar hoe doe je dat, dankbaar 
zijn, je zegeningen tellen?
Het klinkt zo gratuit, alsof er 
niets tegen mag zitten.
We mopperen heel wat af, 
we hebben zo een oordeel en zijn bij 
het minste of geringste boos of geergerd.

Er zijn makkelijke oefeningen voor om
je dankbaarheid te vergroten.
Op de site van de Happinez staat een 
mooi artikel met 3 oefeningen, die je dagelijks
makkelijk kan toepassen.

Een ervan is ' begin de dag dankbaar'
bedenk elke ochtend als je net wakker bent, 
1 ding in je leven waarvoor je dankbaar bent.
Het mag van alles zijn, groot of klein
geur, kleur, iemand in je leven, 
veiligheid, warm water. Het maakt niet uit.
Ik doe het nu een tijdje en ik sta echt vrolijker op.
Niet van, ik ben nog moe, of ik moet nog van alles.
Nee, echt positiever, het helpt echt.

Komende maand ga ik in dit kader 
ook een challege aan: 
Elke dag een foto maken van iets waar ik
die dag dankbaar voor ben, iets wat me tot 
nadenken, tot bewustwording stemt.

Deze foto's zien jullie vanzelf langs komen
ik heb er zin in.

ik hoop dat jullie ook zin hebben in de 
nieuwe week die eraan komt..





9 opmerkingen:

  1. Wat een leuke challenge. Het is goed om elke dag even stil te staan bij al het mooie waar we dankbaar voor moeten zijn, ipv altijd eerst vanuit het negatieve te vertrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie gedachte! Oprah had het hier jaren geleden ook al over. Zij schreef elke avond in een boekje 3 dingen waar ze dankbaar voor was. In het begin had ze moeite om 3 dingen te bedenken, later ging het heel gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi blogje en ik ben het met je eens tel ze zegeningen elke dag weer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's!! Ik ben het helemaal met je eens!

    Ik ben elke dag dankbaar,en blij dat ik zoveel leuke creatieve dingen mag doen!

    Groetjes van Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een heel goede ingesteldheid! We vergeten vaak wat we allemaal al hébben en zien alleen wat we niet hebben.
    Die kleine tegenslag verpest je hele dag, terwijl er zovéél dingen goed gaan.
    Ik doe het ook tegenwoordig, elke dag even stilstaan bij het geluk dat ik heb.
    En dat is echt niet moeilijk!
    Benieuwd naar je fotochallenge, dat wordt weer genieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment. Maakt me dankbaar. Fijn weekend, met warme groet Manon

      Verwijderen
  6. Ja mooi...ik ben er ook mee begonnen...na het lezen van jouw blogje. Meteen als ik wakker word. Want dat opstaan is bij mij nog weleens een dingetje...die nieuwe dag instappen. Maar ik merk meteen al dat het werkt...echt fijn! Leuk die challenge...hmmmm...eens over nadenken. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het jou ook helpt. Het is zo simpel. Fijn weekend, met warme groet Manon

      Verwijderen
  7. Mag ik dankbaar zijn voor je mooie foto's?

    BeantwoordenVerwijderen