PRICACY

dinsdag 23 oktober 2018

ZERO WASTER


                                                                                                                                               foto van A Beautiful Mess





Deze week eens een ander blogje dan anders, 
geen mooie foto's van mijn omgeving 
maar wel een stukje over betrokkenheid bij mijn omgeving.
Ik ben een beetje op een missie momenteel, aangestoken
door de IG posts van Small Sustainable Steps  
probeer ik het afval, in het bijzonder 
het plastic gebruik hier in huis terug te dringen.

Het zinnetje: " het is maar 1 plastic flesje, 
zeggen 8 miljoen mensen", was voor mij de omslag.

Wonend midden in de natuur, weet ik als 
geen ander hoe belangrijk het milieu is. 
En ofschoon ik heel bewust
ben met wat en waar ik koop, 
elke twee weken schrik ik weer 
hoeveel plastic in de speciale 
container het huis verlaat.

Dus neem ik kritisch steeds een deel van mijn 
huishouden onderhanden, bv de keuken.
Ik maak mijn eigen keukenzeep van een stuk 
marseillezeep in een navul flacon. 
Ik gebruik houten afwas en pannenborstels 
en haak mijn eigen keukendoekjes 
van restjes katoen, leuke voorbeelden 
vind je in het boekje 
Doekjes Haken van Camilla Rasmussen.

De voorraad probeer ik wat groter in te kopen 
en in weckpotten te bewaren,
staat leuk en scheelt verpakkingsmateriaal.

Want het gaat er niet om, 
wat je allemaal niet doet maar 
om de beetjes die je wel doet.

Zo gebruik ik gewone katoenen zakdoeken 
in plaats van papieren.
Mijn vader had van die heerlijke zachte verwassen 
herenzakdoeken, ik herinner me ze nog.
Nu worden er biljoenen bomen gekapt om ons te 
voorzien van papieren zakdoekjes met 
geurtjes die niet afbreekbaar zijn.
Het verhaal dat papieren veel hygienischer zijn 
is leuk verzonnen door de fabrikanten, 
maar is verder een broodje aap. 
Het is wel zo dat je een stapeltje moet hebben 
om regelmatig te wisselen.
Je moet ze strijken, om de bacterien te doden, 
- en dat is in de huidige tijd soms wat veel gevraagd-
apart verzamelen, kokend water over gieten en 
daarna meedraaien in de was, is ook voldoende.
Ik leg een klein restant stukje zeep tussen
het stapeltje, dan ruiken ze heerlijk en 
zijn lekker zacht voor mijn neus.

In de Flow van deze maand staat 
een uiterst herkenbaar 
artikel over een leven zonder afval,
 over de mogelijkheden en 
onmogelijkheden in een gewoon huishouden.

Er is veel meer wat ik zou kunnen doen , 
zonder nu heel fanatiek te worden, 
 het is een kwestie van keuzes maken
en je daar bewust van zijn.
Er zijn alleen nog zoveel verleidingen
dat ik bij lange na nog geen zero-waster
ben en ook nooit zal worden.
Want hoeveel ik ook van de planeet hou,
mijn duurzaamheid kent grenzen.

Een leuke site is Awkward Duckling
Zij heeft een uitdaging van 365 dagen 
vol met tips en weetjes.
Elke dag kan je proberen iets te doen 
of juist te laten op gebied van duurzaam leven.

Zijn jullie ermee bezig, hebben jullie al
een omslag gemaakt?
  ik zou het leuk
vinden jullie reacties te lezen.

Fijne week....








8 opmerkingen:

  1. Helaas moet ik wat minderen met duurzaamheid door gezondheid. Emmers water putten voor toilet en wasmachine is gestopt.Ook met boodschappen moet ik keuzes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het gaat er niet om,
    wat je allemaal niet doet maar
    om de beetjes die je wel doet.
    wat zeg je dat mooi Manon, ja ik houd er rekening mee, koop zoveel mogelijk onverpakte groente, en pak een papieren zak, of neem ze zelf mee.
    de hoeveelheid flesjes die je vind in het bos is alleen al angstaanjagend....
    een mooi blog om mensen wakker te schudden.. het blijft tóch nodig
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en die zakdoeken:-)
    ohhh ik heb ook katoenen .. zó fijn.... heb er nog van mijn ouders die grote, di egaan never nooit weg, dat stukje zeep ertussen doe ik ook, lavendel,
    zalig zacht aan je neus hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik maak ook keuzes zelf wasmiddel maken en keukenzeep hoort er ook albij .
    Ik zag van de,week bij ah groentezekken die je kunt hergebruiken alle beetjes helpen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik ben er mee bezig en maak mijn keuzes. Onverpakt niet bio groenten of verpakt wel bio? Rare keuze eigenlijk maar toch sta ik er dagelijks voor. Katoenen zakdoeken gaan er hier nooit komen, als ik ze bij de Hema zie hangen komen de herinneringen alweer boven...brrr ;);) Opa die voor alles zijn zakdoek uit zn broekzak haalde en dan bv iets op tafel wegveegde of een kindermondje schoonmaakte...en hard en uitgebreid zijn neus erin snoot. Ooohhh en dan soms was de snot droog en plakte de zakdoek aan elkaar vast en dat trok hij dan weer los!!! Arghhhh….hahahahahaha….gruwel gruwel...ik vond het vreselijk als kind. Maar wij gebruiken keukenrol...1 velletje per snuitbeurt ;) Mooi blogje Manon!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahahaaa, ik moet lachen om de wisselende zakdoekenervaringen! Ik heb goede ervaringen, maar herken ook wel wat Petra bijvoorbeeld zegt.
    Ik ben al veel bewuster met de dingen die ik koop (of juist niet meer koop), maar ik heb nog een lange weg te gaan. Toevallig zijn er op dit moment wasbare inlegkruisjes naar mij onderweg. Ik ben heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook ik ben er mee bezig, maar in de waan van alledag is dat best lastig.
    Ik heb een begin gemaakt met het invoeren van gewone zeep in plaats van de vloeibare in plastic. Maar oudste zoon maakt bezwaar, omdat hij heeft gelezen dat handzeep in het gebruik minder hygiënisch is. Voor hem is dat relevant in verband met contactlenzen. Jouw keukenzeef in de handpomp helpt mij al weer.
    We zetten kleine stapjes en dat zijn ook stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het houdt me zeker bezig en ik probeer bewust 'minderen'. Niet altijd gemakkelijk maar wel mooi dat we elkaar kunnen inspireren en 'helpen'.

    BeantwoordenVerwijderen