PRICACY

vrijdag 22 januari 2016

CAL 2014 en de V-steek



                     









Het was deze week koud, soms bitter koud. Vreemd genoeg heb ik geen hekel aan regen, terwijl heel Nederland dan aan het klagen slaat. Maar ik heb last van heel koud weer. Ofschoon ik normaal gesproken geen koukleum ben, liep ik rillend met twee truien aan. 

De natuur buiten was prachtig, al hadden we hier aan de kust geen sneeuw.  Wel ijs op de plasjes, wat het wandelen glibbereig maakte. Vooral de zonsopkomst was spectaculair, de zon kwam als een rode vuurbal, klappertandend stond ik ervan te genieten en aarzelde om mijn wanten uit te doen, om een foto te maken.

Nee, het liefst ben ik binnen met dat koude weer, de openhaard aan en mijn voeten op mijn warme voetenkruik. Ooit gezien? Werkelijk de perfecte Engelse vondst, gekocht bij de Kortstaert Hoeve.  De Engelsen weten wel hoe je met koude ( voeten) om moet gaan.


Ik werk gestaag door aan mijn Cal 2014. Aangezien het aantal verschillende steken van deze CAL beperkt is, heb ik er een steek aan toegevoegd. De V-steek. Hoe mooi ik een ontwerp ook vind, persoonlijk ben ik van mening dat je er best een eigen 'touch' aan mag geven.

En.. ik ben benieuwd ben of deze steek de uitdaging waard is om er ooit een hele deken van te maken, zo'n deken moet iets eigens hebben
.
Als je V-steek intypt op internet, word je overspoelt met patronen en allerhande schitterende dekens.
Het patroon is simpel, al zijn er meerdere variaties op een thema. Persoonlijk kies ik voor het volgende patroon:

De V-steek is een patroonherhaling van  4 steken. Je haakt dus een veelvoud van 4 steken, plus 3 keerlossen
  • Rij 1: Haak een vaste in elke steek, haak 3 lossen , evt met een nieuwe kleur en keer het werk om,
  • Rij 2: sla het tweede stokje over en haak 2 stokjes tussen steek 2 en 3 in. Sla 2 stokjes over en haak stokjes tussen steek 4 en 5 in, enz enz. Endig de toer met 1 stokje in de 3e keerlosse. Haak 3 losse, ( evt met een nieuwe kleur) en draai het werk om
  • Rij 3 : Haak deze toer op dezelfde manier als rij 2. Hierbij haak je steeds het groepje van 2 sokjes tussen het groepje van de 32 stokjes van de vorige toer. Je ziet zo V-tjes boven elkaar ontstaan,
  • Hierna herhaal je rij 3. Het is makkelijk te onthouden, een steek die je heerlijk voor de TV kan doen.

Mijn deken begint aardig vorm te krijgen en ik ben tevreden met mijn keuze van de V-steek.
Voeg jij ook iets persoonlijks toe aan het werk dat je maakt ?

Ik wens jullie een fijn weekend...
                                              




                                                                                        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten