PRICACY

dinsdag 25 september 2018

Autumn Equinox















Afgelopen zondag was het het begin van de 
astronomische herfst op het Noordelijk Halfrond, 
the Autumn Equinox , zoals de Engelsen dat noemen.
En herfst was het, met storm, onweer en regen, 
onafgebroken regen.
Het heeft wel wat, vind ik persoonlijk.
de kleuren worden zo intens, bijna warm.

De dag dat herfst begint, ga ik traditioneel hamsteren.
De natuur heeft nu zoveel te bieden.
Elk jaar probeer ik een voorraad aan te leggen 
voor de winter, met mooi weer doe ik dat buiten, 
appels, pruimen en noten verzamelen.
Maar met dit hondenweer ging ik de keuken in,
kaarsje aan, klassieke muziek op, slow living.
Bramen/ frambozen jam maken, spicy appelchutney 
en courgettes in zoet-zuur.

De potten staan in een rijtje af te koelen.
Ik ben nog niet klaar maar het begin is er.
Straks staan ze allemaal in mijn "winkeltje" zoals mijn 
schoonzoon mijn voorraadkast altijd noemt .
Het geeft zo'n rijk gevoel.

Als ik klaar ben, kruip ik op de bank met het nieuwe 
nr. van Creative Countryside
een nummer waar aandacht aan is besteed.
Het woord Aandacht of Zorg heeft meerdere kanten.
Je kan aandacht besteden aan anderen of aan jezelf,
met aandacht een maaltijd maken of met aandacht leven.
Het heeft altijd iets te maken met de tijd nemen, 
empatisch zijn, een moment van tederheid, zorgzaamheid.

Die aandacht voel ik aan het begin van deze herfst
waarin ik extra aandacht besteed aan mijn huis,
zorg dat de voorraad is aangevuld
de tijd neem voor anderen en probeer
beter te zorgen voor mezelf, want de winter goed 
doorkomen, vereist een zekere voorbereiding.

ik wens jullie een zorgzame week..






11 opmerkingen:

  1. ah je klaar maken voor de winter hoe herkenbaar, prachtige foto's die zeggen al genoeg.
    heerlijke herfst en we hebben dat zo nodig eens een momentje voor je zelf.
    Fijne dag Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo bezien heeft de herfst iets heel moois in zich. Ik loop elk jaar te mopperen op de herfst, omdat het licht zo schaars wordt..
    Je hebt een mooi stukje geschreven, en ik had dit even nodig! Bedankt..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke foto's! Dit is genieten. En wat heb je het mooi herfstig gemaakt daar bij je thuis. Zo gezellig allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtige foto's maak je toch manon de warmte komt uit je blog,
    heerlijk genieten he van deze herfst tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een blog naar mijn hart Manon!Wat een heerlijke herfstfoto`s om bij weg te kruipen. En dat koken, dat begrijp ik, ik heb de zondag ook gebruikt om de keuken in te gaan. Grote pan Pompoensoep gemaakt en een deel van de paprika`s verwerkt, peertjes gekookt en appelmoes voor bij de maaltijd. Wat kan je dan dankbaar zijn voor de oogst. Dat tijdschrift ziet er aantrekkelijk uit. Ik ga de link volgen. Dank je wel voor deze prachtige inspirerende blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zet me aan het denken. Goed voor jezelf zorgen, als voorbereiding op de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gezelligheid! Ik hou ervan. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit doet me zo denken aan mijn overleden moeder... die maakte ook fruit in, voor de winter, in steriliseerpotten. Of ze gaf mijn dochtertje wat van haar zelfgemaakte vliersiroop als die verkouden was. En ik vond dat mooi om te zien in onze voorraadkelder, al die gekleurde potten vol zelfgeoogst voedsel...
    Zoals jij het beschrijft is de herfst alleen maar genieten... zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik krijg zin in de herfst als ik je foto's zie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What a lovely post. I'm also enjoying autumn although it is very hesitant in appearing here. And I'm enjoying all the warmer, richer colors, the longer evenings, the flowers, the thought of winter coming. It is a wonderful time of year.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke herfstpost.....geniet van een mooie maand oktober...liefs Ria 🧡

    BeantwoordenVerwijderen