PRICACY

dinsdag 19 februari 2019

A PIECE OF SOAP










Heb jij al de overstap gemaakt van zeep in plastic flessen naar een stuk zeep?
Waarom niet?

En als je die overstap al wel hebt gemaakt, heb je je wel eens afgevraagd, waar zeep van wordt gemaakt en wat er allemaal inzit? Of is voor jou de prijs, lekker schuimen of  geur het belangrijkst?

In het dagelijks leven gebruiken we veel zeep, heel veel zeep. In de badkamer, de keuken, om mee schoon te maken, ga zo maar door. We hebben voor alles zo onze eigen schoonmaakmiddelen. Maar vragen we ons wel genoeg af wat daar allemaal voor rommel in zit?
De eco- schoonmaakmiddelen zijn vaak erg duur en ook niet altijd betrouwbaar.
Dus wat is wijsheid?

Laat ik beginnen met zeep om handen en lichaam mee te wassen. 
Bekend is dat doucheschuim, shampoo, handzeep, keukenzeep allemaal in plastic flessen zit en dat we daar met z'n allen er een heleboel van doordraaien.
Overstappen op een simpel stuk zeep zou al een hele verbetering zijn voor het milieu.
De vraag is welke zeep?  In de meeste zeep zitten veel parabenen en aanverwante zaken om het lekker te laten ruiken en schuimen.  Verder zitten ze vaak in meerdere lagen plastic verpakt. Allemaal heel slecht voor het milieu.
Het kan anders als je een beetje oplet.  Het is een kwestie van etiketten lezen en kritisch kijken. 
Steeds meer winkels, zoals Lush en Dille en Kamille verkopen organische zeep. Maar ook winkels als de Etos hebben steeds vaker organische zeep in hun assortiment. 
Olijfolie zeep en Marseille zeep zijn eveneens vrij van slechte stoffen.
Al deze zepen zijn hetzij niet verpakt, hetzij zitten ze in gereclycled papier.
Er is zelfs een zeep verkrijgbaar dat je als shampoo kan gebruiken, al zijn de meningen over het resultaat zeer verdeeld.

Zelf ben ik een grote fan van zeep van Savon Stories, ruikt heerlijk, schuimt goed en is zacht genoeg om je gezicht mee te wassen.
Ook het merk Wild Sage & Co heeft heerlijke produkten.
Zo hebben ze een blikje met 5 stukjes verschillende soorten zeep. Ideaal. Om uit te proberen en om mee te nemen op vakantie.
Kijk ook eens bij Werfzeep, zij hebben nou precies wat ik bedoel, biologisch, handgemaakt en een heerlijke kwaliteit.

Ben je toch een grotere fan van vloeibare zeep, maak die dan zelf.
Voor het basisrecept heb je nodig:
60 gr zeep van een stuk naar keuze, 250 ml water, een steelpannetje, een metalen lepel,  een rasp en een trechter en een fles met pomp. ( bewaar een mooie plastic fles, voor hergebruik)
1. rasp de zeep en breng het water aan de kook
2. zet het vuur laag , voeg de zeep toe en roer langzaam tot  die is opgelost.
3. haal de pan van het vuur, laat wat afkoelen en doe via de trechter de zeep in de fles.
Zo nu en dan schudden voor gebruik.
Dit is alles.
Voor de geur kan je eventueel een paar druppels van etherische olie toevoegen.

Zo kan je ook keukenzeep of schoonmaak zeep maken, of je eigen wasmiddel van een stuk Marseille of sunlight zeep.

Wat je ook doet, vraag je af waarom je het doet. 
Alle kleine beetjes helpen. Moeder Aarde zal je dankbaar zijn.







10 opmerkingen:

  1. wat een goeie tips, je hebt iets wakker gemaakt bij mij...dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. altijd ook zo leuk om zelf te maken dit !! wasmiddel doe ik ook heel regelmatig en lekker goedkoop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's en wijze woorden. Iets om over na te denken.... XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt gelijk. Ik wil hier ook weer eens een stuk zeep gaan neerleggen. Ik ben benieuwd wat de reacties zijn. Ik baal ook van al dat plastic en waar het van gemaakt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel. Uit het boek ‘doekjes haken’. Werkt erg verslavend en is heerlijk om restjes weg te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een tidjde zeep gebruikt, maar het bakje werd steeds zo smerig :(
    Je hebt wel gelijk, vloeibare natuurlijke zeep hoort niet in plastic.
    Ik zal er nog eens over nadenken, ik gebruik al wel weer stoffen zakdoekn :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op een blog las ik ooit over Aleppozeep. Het werkt goed voor af en toe huid en haar.En wasmiddel van Marseillezeep ruikt zo ouderwets lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak zelf handzeep en doe die in (weliswaar plastic) flesjes. Deze flesjes gebruik ik dus steeds weer opnieuw. in de douche ligt een stuk zeep en we wassen ons haar met Werfzeep, werkt voor ons heel goed. Ik maak zelf deodorant en wasmiddel. Fijne producten gemaakt met natuurlijke ingrediƫnten en minder plastic verpakkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik maakte gisteren voor de 5e keer (maand) mijn eigen wasmiddel.
    Dus het begin is ook hier gemaakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen